Nedostatek vitamínu A - příznaky, projevy, symptomy

jak-se-projevuje-nedostatek-vitaminu-A-priznaky-projevy-symptomyVitamín A je důležitý pro zdravý vzhled pokožky, pleť a očí. Je velmi důležitý pro činnost pohlavních žláz. Dále je nezbytný pro buněčné dělení, růst a udržování sliznic dýchacího, zažívacího a močového traktu.  Jenže je to vitamín rozpustný v tucích a tělo si ho ukládá. Takže když ho sníte moc, může vám to spíš uškodit.

___

___

Jak se projevuje nedostatek vitamínu A - příznaky, projevy, symptomy hypovitaminózy A

Hypovitaminóza, neboli nedostatek vitamínu, se projevuje následovně:

  • šeroslepost,
  • ztráta chuti k jídlu,
  • poruchou imunity (obranyschopnosti),
  • zastavení růstu, dále
  • suchost a
  • loupání kůže,
  • průjem a
  • někdy se vyskytuje infekce víčka - tzv. ječné zrno.
  • Dále vysychání sliznic,
  • poruchy v nervovém systému a
  • poruchou stavby kosti.

Vitamín A může naše tělo přijímat ve dvou různých formách. Jednak ve formě klasického vitamínu, který se nazývá retinol a který se vyskytuje především v živočišné potravě (i když jej dokážeme vyrobit i uměle), a jednak ve formě provitamínu , který je získáván především z potravy rostlinné. Aby to nebylo jednoduché, je provitamínů hned několik - například alfa-karoten (lykopen - který se vyskytuje v rajčatech), gama-karoten a jistě nejznámější beta-karoten. Ten se nachází nejčastěji v načervenalých plodech nebo kořenech rostlin (mrkev, rajčata atp.) a náš organizmus si z něj vytvoří tolik vitamínu A, kolik potřebuje. Přeměna provitamínu na vitamín probíhá v játrech. Tam se také usazují přebytky vitamínu A (retinolu)

Vitamín A patří mezi vitamíny rozpustné v tucích. Abychom byli schopni tento vitamín ze stravy využít, musíme tedy kromě zdroje vitamínu A sníst také nějaký tuk. Je to důvod, proč si do zeleninových salátů přidáváme kousek sýra nebo pár kapek oleje.

Na rozdíl od "plné" formy vitamínu - od retinolu - není vstřebávání provitamínů - karotenů - při trávení tak jednoduché. Proto je potřeba přijímat v potravě podstatně (některé prameny uvádějí až šestkrát) více rostlinných karotenů než živočišného retinolu.

Vitamín A hraje velkou roli jako tzv. antioxydant. Spolu s ostatními antioxydanty (vitamíny C a E a minerální látky zinek, železo, měď, mangan a selen), pomáhají odstraňování volných radikálů z těla. Volné radikály jsou odpadní zplodiny našeho těla a čím více jich v těle máme, tím rychleji tělo stárne. Pokud chceme účinně bojovat proti volným radikálům měli bychom denně sníst kolem 5mg/den, (doporučená dávka je 0,8 mg/den). 


Další informace o vitamínu A

Vitamín A se zúčastňuje na prevenci a léčbě rakovin a je důležitý pro zdravý vzhled pokožky, pleť a očí. Je velmi důležitý pro činnost pohlavních žláz. Dále je nezbytný pro buněčné dělení, růst a udržování sliznic dýchacího, zažívacího a močového traktu.

Největší vliv má vitamín A snad na náš zrak. Však se také říká malým dětem - papej mrkvičku, budeš mít zdravá očička. Je to tím, že vitamín A napomáhá tvorbě zrakových pigmentů v sítnici. Nedostatek vitaminu A zhoršuje vidění ve tmě a za šera (jedná se o tzv. noční slepotu). Při citelném nedostatku tohoto vitaminu může dojít až k oslepnutí. Naopak jeho podáváním můžeme zlepšit právě šeroslepost, xeroftalmii ( chorobné vysychání oční spojivky a rohovky ), obecně špatný zrak a napomoci odstranění zarudlých a napuchlých oční víčka

Protože se podílí na tvorbě a udržování buněk pokožky dochází při nedostatku vitamínu A k jejímu vysušování a zeslabování. Naopak jeho dostatečný přísun pomáhá zlepšit stav vlasů, nehtů a pleti. Kdyby chtěli středověcí alchymisté opravdu vymyslet elixír mládí, museli by začít od mrkve a ostatních zdrojů vitamínu A. Dostatečný přísun vitamínu A slouží jako prevence proti tvorbě hnědých skvrn na pokožce v pokročilém věku, odstraňuje vrásky, vyhlazuje pokožku, pomáhá při léčbě akné a vlastně se podílí na léčení jakýchkoliv vředových onemocnění kůže.

Díky svým mimořádným antioxydačním účinkům, vyvolaným rostlinným provitaminem (karotenem), zabraňuje vitamin A vzniku rakovinových nádorů v našich tělesných orgánech. Zjistilo se např., že kuřáci, kteří jedí hodně zeleniny (zejména mrkev), bývají méně postiženi rakovinou plic než kuřáci, kteří této zeleniny konzumují méně. Na druhou stranu pokud kouříte opravdu hodně, tak Vás ani kilo mrkve denně nezachrání. Vitamín A prostě pomáhá v prevenci proti některým nádorovým nemocím a spolu s vitaminem E je nepostradatelný jako prevence proti rakovině plic.

Tak jako většina vitamínů i vitamín A má spoustu důležitých vlastností. Kromě všech uvedených ještě zvyšuje odolnost proti infekcím, udržuje v dobrém stavu plíce a sliznice a zkracuje dobu rekonvalescence.

Nejlepšími zdroji vitamínu A ve formě retinolu jsou: játra, tuňák, máslo. Mezi potraviny s vysokým obsahem provitamínu patří mrkev, nať petržele, vojtěška, dýně, kadeřavá kapusta, paprika, špenát.