Nedostatek kyseliny nikotinové (vitamínu B3) - příznaky, projevy, symptomy

pelagra-hypovitaminoza-avitaminoza-B3-nedostatek-kyseliny-nikotinove-priznaky-projevy-symptomyPelagra je onemocnění způsobené nedostatkem - hypovitaminózou až avitaminózou - vitamínu B3. Tomu říkáme jinak také niacin, kyselina nikotinová. V našich podmínkách se s touto nemocí nesetkáme, pelagra se vyskytuje tam, kde se potrava lidí skládá hlavně z kukuřice (neobsahuje využitelný vitamín B3) nebo čiroku (obsahuje příliš leucinu).

___

___

Vitamín B3 (niacin, kyselina nikotinová) se vyskytuje v mnoha potravinách rostlinného i živočišného původu. Dobrými zdroji jsou pivovarské kvasnice, játra, tuňák, krůtí maso, semena slunečnice, fazole a hrách. Tento vitamín je přítomen v mléce, vejcích, listové zelenině, brokolici i mrkvi.

Jak se projevuje pelagra, nedostatek vítamínu B3 - příznaky, projevy, symptomy

Mírný nedostatek vitamínu B3 (hypovitaminóza B3):

  • nespavost
  • podrážděnost
  • porucha soustředění
  • nechutenství
  • bolesti břicha
  • bolesti halvy
  • ztráta chuti
  • svalová únava a bolesti v končetinách
  • zápach z úst


Výrazný nedostatek niacinu, kyseliny nikotinové - pellagra:

  • hubnutí
  • poruchy zažívání, průjmy
  • dermatitidy (kožní záněty)
  • selhávání nerového systému
  • deprese
  • demence



Informace o vitamínu B3:

Díky tomuto vitamínu můžeme v noci lépe spát a snadněji se uvolníme. Napomáhá zlepšit stav cholesterolu ve vaší krvi (zlepšuje poměr špatný versus hodný cholesterol). Tak jako ostatní vitamíny skupiny B patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě. Podobně jako ostatní vitamíny jsou je citlivý na var.

Existuje ve 3 formách, niacin, kyselina nikotinová (nicotinic acid) nebo amid kys. nikotinové (niacinamid, ten bývá také nazýván vitamín PP). Každá z těchto forem se ve svém vlivu na lidské tělo lehce liší. Jeho největší role je v udržování vyšších nervových funkcí, a tedy hraje i velkou roli při léčení psychických chorob. Adekvátní hladiny B3 jsou také potřebné pro syntézu hormonů, např. inzulínu, estrogenu, testosteronu a progesteronu.

Niacin má vysoké vazodilatační účinky a je vhodný k léčení chorob stáří a krevního oběhu, neboť napomáhá prokrvení periferních kapilár a má fibrinolytické účinky.

V některých případech si naše tělo dokáže vytvořit tento vitamín samo. Jeho tvorba je závislá nejen na potravinách, ale i na dostatku vitamínu B6 a B2.

 

B3 Niacin

Niacin, někdy nazývaný nikotinamid, bez něj v podstatě nemůže vůbec pracovat mozek. Napomáhá při likvidaci některých složek cholesterolu a tuků v těle. Denní potřebu různé organizace udávají jinak, nejčastěji 15 až 30 mg. Při pití alkoholu, požívání většího množství sladkostí, potřeba roste.

Spolu s ostatními vitamíny skupiny B napomáhá získávat energii ze sacharidů a kontrolovat hladinu cukru v krvi.

Výhody - dravá kůže, zdravé nervy, zdravé zažívání

Niacin se často používá nejen k léčbě vysokého cholesterolu v krvi, ale i k léčbě depresí (nejlépe v kombinaci s ostatními vitamíny skupiny B.)

 

Předávkování vitamínem B3

Získat příliš mnoho niacinu přímo z potravy je téměř nemožné. Nebezpečí nadbytku se týká především těch, kteří jej přijímají v potravinových doplňcích.

Dokonce i doporučená nebo lehce zvýšená dávka může způsobit červené skvrny na kůži. To proto, že se díky Niacinu roztahují mikroskopické krevní vlásečnice pod kůží a na dané místo se dostane více krve. Toto zarudnutí by  mělo v případě rozumné dávky zmizet během 10 minut až hodiny. Vliv se může lišit podle toho, v jaké formě je niacin do těla podán – v případě, že jde o niacinamid, zarudnutí kůže se zpravidla neprojeví. Vlivy niacinu a niacinamidu se lehce liší.

Velké dávky mohou způsobit poškození jater, peptický vřed, problémy s kůží.

 

Zdroje niacinu

Zdroje niacinu je opět pivní droždí, dále játra, tuňák, krocan. Dále je obsažen v semenech slunečnice, ve fazolích a hrachu

 

Kdy potřebujeme více vitamínu B3

Konzumace alkoholu nebo nízký příjem bílkovin v potravinách může způsobit vyšší potřebu Niacinu.

Naopak pozor by si měli dávat lidé s cukrovkou, glaukomem, peptickým vředem nebo onemocněním jater a případné potravinové doplňky obsahující Niacin konzultovat s lékařem.
Denní potřeba

Denní spotřeba se pohybuje mezi 13 a 19 mg. Preventivní dávky by však neměly překročit 100 mg za den, aby nevznikaly vedlejší účinky. Vyšší dávky jsou často podávány, aby došlo ke snížení cholesterolu v krvi. To však lze pouze pod lékařským dohledem.

V těhotenství ani při kojení se denní potřeba nezvyšuje.