Lyellův syndrom, toxická epidermální nekrolýza - příznaky, projevy, symptomy

lyelluv-syndrom-toxicka-epidermalni-nekrolyza-priznaky-projevy-symptomy-16Lyellův syndrom (toxická epidermální nekrolýza, TEN, toxic epidermal necrolysis, Lyell's syndrome) je velmi závažné kožní onemocnění. Je charakterizované vznikem puchýřů a dále výrazným olupováním cárů kůže a to na velké ploše. Obvykle ještě dochází k následné infekci, která se do těla dostane skrze poraněnou kůži.
___
___

Příčinou Lyellova syndromu je reakce na některé léky u predisponovaných osob, můžeme jej tedy řadit mezi polékové toxoalergické reakce. Vyskytuje se však velmi vzácně. Co se týče léků, které TEN způsobují, tak mluvíme hlavně o antibioticích či protizánětlivých lécích a kortikoidech. Není výjimkou, že pacienti projevy TEN nepřežijí.

Léčba spočívá v časném rozpoznání reakce a následném vysazení léku. Dále pečujeme o rány a řešíme vzniklou dehydrataci infuzními roztoky. Pokud nastanou dechové obtíže, je někdy nutné napojit pacienta na ventilátor.

Jak se projevuje Leyllův syndrom, toxická epidermální nekrolýza - příznaky, projevy, symptomy

  • vznik puchýřů, které po stržení připomínají popáleniny II. stupně
  • odlupování velkých cárů kůže
  • může postihnout i 100 % povrchu těla včetně výstelky dutiny nosní či ústní
  • plnému projevu předchází teploty
  • dehydratace
  • obtíže při polykání
  • oči bývají oteklé, zarudlé
  • dýchací potíže

 

Leyllův syndrom, toxická epidermální nekrolýza - obrázek, fotografie



 

Další články v této kategorii